ΜΑΘΗΜΑ 6 - ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ: ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ, ΣΧΕΔΙΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
Δραστηριότητα 2
Κατά
τη γνώμη σας, πού αποσκοπεί η διαγραφή ποιημάτων από τον ποιητή; Κατέληξαν όλα
τα διαγραμμένα ποιήματα στο καλάθι των αχρήστων; Και γιατί πιστεύετε ότι σώζονται
τέτοια τεκμήρια στο αρχείο;
Ανατρέξτε
στο τεκμήριο GR-OF CA CA-SF01-S01-F01-SF001-0134 (293), https://cavafy.onassis.org/el/object/u-143/,
και συγκρίνετέ το με την τελική, γνωστή μορφή του ποιήματος «Η Πόλις».
Η διαγραφή ποιημάτων από τον ποιητή αποσκοπεί στο να επισημανθούν τα ποιήματα που δεν είναι σε ισχύ, επειδή είτε απορρίφθηκαν είτε έχουν αντικατασταθεί από μια άλλη εκδοχή. Κάποια από τα διαγραμμένα ποιήματα, που δεν επιβίωσαν σε μια νέα εκδοχή, υποθέτουμε
ότι καταστράφηκαν. Όσα ποιήματα όμως τέθηκαν εκ νέου σε επεξεργασία ή προορίζονταν για μελλοντική επεξεργασία, συγκεντρώθηκαν από τον ποιητή και διαφυλάχθηκαν, για πιθανή μελλοντική χρήση. Ο Καβάφης φρόντιζε να αποτυπώνει τα εξελικτικά στάδια
της σύνθεσης, σε περίπτωση που επέστρεφε ξανά σε παλαιότερες μορφές και επεξεργαζόταν σχεδιάσματα.
Το τεκμήριο που εξετάζουμε περιέχει δυσανάγνωστες σκόρπιες σημειώσεις για το ποίημα «Η Πόλις», με χρήση πολλών βραχυγραφιών. Συγκρίνοντας τις
σημειώσεις με την τελική μορφή του ποιήματος, εντοπίζουμε στίχους που τελικά εντάχθηκαν στο οριστικό ποίημα, που έλαβαν δηλαδή την ποιητική «έγκριση», όπως είναι οι στίχοι «δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό/ έτσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ/
στην κώχη τούτη τη μικρή σ’ όλην την γη την χάλασες.» Εντοπίζουμε επίσης διασαλεύσεις στη σειρά των στίχων: στις σημειώσεις του ποιητή, οι στίχοι που παρέμειναν στην τελική μορφή του ποιήματος δεν παρατίθενται με την ίδια σειρά που τους συναντάμε
στην τελική μορφή του (Λήψη 3 του τεκμηρίου).
Τελευταία τροποποίηση: Tuesday, 13 December 2022, 11:39 AM